En fin oppstart på barnehageåret

VI har hatt en fin oppstart på barnehageåret!

Det er alltid spennende når et nytt barnehageår står for tur. Barn som har vært her lenge har sluttet og begynt på skolen og nye kommer til. Vi har fullt opp alle avdelingene, og det vil si nye grupper og sammensetninger. Alle skal finne sin plass, og bygge nye relasjoner og vennskap. Vi har lagt til rette for god tid til nettopp trygghet og relasjonsbygging nå i starten av året. De ulike avdelingene har tilpasset hverdagen etter barnas behov, og i samarbeid med foreldre.

Løvene som har de yngste barna, og som har gått fra trygge omgivelser hjemme, til et nytt og ukjent terreng..., er nå i ferd med å finne sin plass. Nå er det spennende å utforske alt fra nye smaker til uteområdet.

Tigerbarna som er fra ca 2-4 år har jobbet godt med relasjonsbygging og trygghet, og vi ser her glade og trygge barn som leker og leker og leker hele dagen!

På Sjiraffene ser vi også at barna har funnet sin plass i nye grupper. Leken er sentral enten det er brannvern, "meg selv og min familie" eller Jesus som tar i mot og velsigner barna, som er tema.

Med det variernde været vi har hatt i høst har vi hatt flotte dager ute i sol og varme, men også regn og vind. Skikkelig stas har det vært å høste tomater som vi sådde i vår i egne plantekasser. Vi vet å utnytte ulike naturfenomen til lek, utforskning og læring, både i skogen og i barnehagen.

Som en syngende barnehage, med ekstra fokus på sang i overgagnssituasjoner, opplever vi ofte god harmoni i overgangssituasjoner som rydding, garderobe og påkledning og ellers i dagen. Sang er bl.a. språkstimulering, felleskkap, glede, trøst og oppmuntring!